Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Ongeveer één op de zeven kinderen is te zwaar. In sommige wijken in Nederland zelfs één op de drie. En bijna de helft van de volwassenen heeft overgewicht. Een gezond gewicht is belangrijk voor iedereen om gezond op te groeien en te blijven. Gezond eten, drinken en voldoende bewegen helpen daar bij. Beweeg jij met ons mee?

Bewegen is nodig. Maar hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven? Voor kinderen (4 tot 18 jaar) geldt minstens elke dag een uur matig intensief bewegen. Daarnaast proberen drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Voor volwassenen is dat 150 minuten per week (verspreid over meerdere dagen) bewegen en twee keer per week extra activiteiten. Ouderen kunnen daarbij ook balansoefeningen doen. En vooral niet te veel zitten, dat geldt voor iedereen. Lees hier meer over de beweegrichtlijnen voor jong en oud.


Wist je dat?



  • Zo’n 60% van de volwassenen voldoende beweegt in Nuth.

  • 56% van de volwassen inwoners in Nuth heeft overgewicht (ongeveer 15% heeft obesitas). De meeste mensen met overgewicht wonen in de kern Nuth.

  • 23% van de kinderen in Nuth is lid van een sportvereniging.

  • 4 van de 5 kinderen in Nuth kijken dagelijks tv of spelen op de computer.


Bewegen is makkelijk


We bewegen met z’n allen te weinig, terwijl het eigenlijk zo makkelijk is. Bewegen kan namelijk altijd en overal. Bijvoorbeeld op de fiets naar school of het werk, klimmen in de speeltuin of wandelen met de hond.

Tips om meer te bewegen voor het hele gezin

  • Beweeg meer samen. Ga met het hele gezin naar het park, ga voetballen of samen schaatsen. Doe ook zelf mee als de kids een zand- of legokasteel bouwen. Regent het? Ga bowlen, klauteren op een klimwand of zwemmen.

  • Hou het simpel. Bewegen kan de hele dag en op makkelijke manieren. Laat samen de hond uit, raap dennenappels in het bos of speel tikkertje. En moedig elkaar aan meer te lopen of de fiets te pakken. Bewegen kan vaak al met simpele attributen, zoals een springtouw skippybal of stoepkrijt.

  • Zet de TV uit. Meer dan twee uur per dag televisie kijken veroorzaakt overgewicht en concentratiestoornissen veroorzaakt. Oei! Niet doen dus. Zet de TV eens uit en speel spelletjes. Maak onderling ook afspraken over wanneer de TV wel en niet aan mag.


Op zoek naar meer tips om kinderen te laten bewegen? Je vindt ze hier!
En ook voor ouderen zijn er veel tips om in beweging te komen. Ontdek ze hier.