DrinkWater!

Pakjes drinken mee naar school, lekker én makkelijk. Maar kinderen krijgen gemiddeld door deze zoete drankjes ruim 6 kilo suiker per jaar binnen! Terwijl er iets bestaat wat veel makkelijker én gezonder is. Gewoon water uit de kraan! Laten we er samen voor zorgen dat water drinken weer normaal wordt. Water drinken is tenslotte lekker en leuk!

Waarom water?


We hebben water nodig. Het regelt de lichaamswarmte en voert afvalstoffen af. We verliezen vocht door te plassen en te zweten. Dit moeten we weer bijvullen. Dat kan door te eten en te drinken, van groente, fruit en (zoete) dranken. Maar (kraan)water is uiteindelijk de beste én gezondste dorstlesser. Het is bovendien goedkoop en overal beschikbaar. Lees hier meer over water drinken voor kinderen.

Wist je dat?


  • Nederlandse kinderen van 7-18 jaar krijgen gemiddeld 130 kilocalorieën (kcal) per dag binnen uit zoete dranken. Dit is gelijk aan acht suikerklontjes. Om 130 kcal uit zoete drankjes te verbranden, moet een kind van twaalf jaar negentien minuten fietsen, twaalf minuten voetballen of elf minuten zwemmen.

  • Een kind van twaalf jaar heeft dagelijks ongeveer 200 tot 300 kcal om aan extra’s als frisdrank, snoep en koek te besteden. Door de zoete drankjes alleen al krijgt een kind meer dan de helft van de energie binnen die ze te besteden hebben aan extra’s.

  • Kinderen vinden water lekker. Op school zouden kinderen vaker water tussendoor moeten drinken in plaats van zoete dranken.

  • Tip!


    Geef water met een smaakje. Vul een kan met water en wat stukjes fruit of groente. Maar geef het niet te vaak, want zuren uit fruit zijn niet goed voor de tanden. Of gebruik een leuke beker of waterfles. Dat maakt water drinken leuk!

    Suikerkaart JOGG

    Meer weten?