Groente en fruit, zet je tanden er in!

Hoe kan dat nu? We eten nog steeds te weinig groente en fruit. Terwijl er zoveel keuze is en zo gezond én lekker. Toch is het enorme aanbod van ongezonde lekkernijen in de supermarkt verleidelijk. Lekker, maar je kan er dik van worden. Ik ben gek op fruit in alle kleuren van de regenboog. Volg mijn tips en probeer meer groente en fruit te eten. Wedden dat ook jij het lekker vindt?

Keuze genoeg


Veel kinderen eten weinig tot geen groente. Toch vinden kinderen groente lekker, als ze maar een beetje (op weg) geholpen worden. Kinderen moeten vaak 10 tot 15 keer proeven voordat ze aan een smaak gewend zijn en het dus lekker vinden. Vooral blijven proeven dus. En het is belangrijk dat papa en mama het goede voorbeeld geven en ook groente en fruit eten. Er is enorm veel om uit te kiezen dus probeer elke keer weer iets nieuws. Het is ook gezond om niet elke dag dezelfde groente of fruit te eten. Dan krijg je meer vitaminen, mineralen en gezonde stoffen binnen.

Tip! Doe eens groente of fruit op je boterham! Bijvoorbeeld hummus met avocado, sla en tomaat. Of plakjes banaan of appel met appelstroop. Heerlijk! Groente is ook lekker als tussendoortje. Je kunt en mag het de hele dag door eten!

Uit eigen moestuin


Weet jij waar al dat groente en fruit vandaan komt? Bananen groeien aan de bananenplant, niet in

Nederland maar alleen in warme, tropische landen. En een aardappel? Die groeit onder de grond. 1 aardappel in de grond zorgt weer voor een heleboel nieuwe aardappelen. Probeer ook zelf eens eigen groente en fruit te kweken. Dat kan al met een kleine moestuin. Lekker eigen aardbeien of tomaatjes laten groeien.

Nuth beweegt Nuth - groente en fruit

Knutseltraktatie


Fruit is ook leuk om mee te knutselen. Knutselen? Ja hoor! Vooral als je jarig bent. Mag je op school iets lekkers uitdelen of vier je een kinderfeestje? Maak eens fruitrupsjes: druiven en een aardbei aan een stokje. Of een druivenegel: schil de bovenste helft van de peer en steek in de onderste helft allemaal prikkers met druiven. Bijna zonde om op te eten!

Wist je dat?



  • De geur van een sinaasappel ervoor zorgt dat je vrolijk en opgewekt wordt? En sla een kalmerende en slaapverwekkende werking heeft?

  • De meeste gezonde stoffen bij een appel in de schil zitten?

  • Aardbei eigenlijk een groente is?

  • Het eten van tomaten je huid voor 30% minder gevoelig maakt voor verbranden in de zon?

  • Je fruit beter kunt eten dan drinken? In een stuk fruit zitten meer vezels en minder suiker dan in een glaasje vruchtensap.