Hoe gezond en lekker eet jij?

We eten nog steeds te weinig groente en fruit. Waarom eigenlijk? Het is niet alleen gezond, maar ook lekker! Toch is het enorme aanbod van ongezonde lekkernijen in de supermarkt verleidelijk. Ze zijn lekker, maar kunnen overgewicht veroorzaken. Tijd voor een pleidooi voor de overheerlijke wortel en appel!

Lekker voor de hele dag


Gezonde voeding, waar voldoende groente en fruit bij horen, is belangrijk voor ons. Je voelt je er fit en vitaal door. Het geeft ook energie en weerstand én je kunt je beter concentreren. Bovendien verlaagt groente en fruit eten het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. En tot slot: je wordt er vrolijker van!

Toch lukt het niet altijd voldoende groente en fruit te eten. Het is ook niet niks: minimaal 250 gram groenten per dag en 2 stuks fruit. Gelukkig zijn er veel tips en trucs om meer groente en fruit te (leren) eten. Je kunt het namelijk de hele dag eten. Bij de lunch, het avondeten of als tussendoortje, warm of koud. Zorg dat je gevarieerd eet. Dat kan met hulp van de Schijf van Vijf. Deze helpt gezonde keuzes te maken, zodat je lekker en gezond kunt eten.

Niet moeilijk, soms wel lastig


Gezond eten is niet moeilijk. Toch vinden we het vaak lastig om de juiste en gezonde keuzes te maken. Sport- en voedingscoach Andre Mostard weet er alles van en geeft tips om gezonde keuzes te maken. We weten

niet altijd wat gezond is. Een pak ontbijtgranen bijvoorbeeld. De keuze is reuze. Iedere verpakking vertelt dat er veel vezels in zitten en de plaatjes van fruit vermoeden dat er veel fruit in zit. Daarnaast zitten in veel producten vet. Vet heeft ons lichaam nodig, als het de goede onverzadigde vetten zijn. Ezelsbruggetje: Verzadigd Vet begint met de V van Verkeerd en Onverzadigd vet begint met de O van OK.

Wil je de juiste keuze maken? Kijk eens op de verpakking hoeveel suiker en vet er in zit. Hoe lager het getal bij de term suikers en vet hoe beter het is!

Tips voor jong…


Veel kinderen eten weinig tot geen groenten. Toch vinden kinderen groenten lekker, als ze maar een beetje (op weg) geholpen worden. Ze roepen wel eens “Dat lust ik niet”, maar hebben het vaak nog nooit geproefd. Kinderen denken dat ze iets niet lekker vinden of hebben dit van vriendjes gehoord. Hou vooral vol! Soms vindt je kind het pas lekker nadat je het 5 of 10 keer hebt gegeven. Lukt het niet meteen? Maak dan een lekkere soep of smoothie, dan weet je zeker dat je kind voldoende groente en fruit binnen krijgt. Maak dit gezellig samen, dat vinden kinderen hartstikke leuk. Samen koken en proeven natuurlijk. Een goede chef-kok moet van te voren ook weten of het smaakt of niet! En weet je wat nog leuker is? Eerst samen boodschappen doen en naar de markt gaan. Ga op zoek naar lekkere groenten en fruit. Vraag vooral de marktlieden om stukjes te proeven!

Gebruik ook een kleiner bord voor de kinderen, dan lijkt het minder veel. Groente en fruit zorgt ook voor veel kleur op je bord. Dat maakt het een feestje om op te eten! Probeer bovendien niet voor de TV te eten, dat leidt te veel af. Meer weten? Ga eens naar Voedingscentrum.nl/mijnkindenik.

… en oud


Niet alleen voor kinderen is gezond eten belangrijk. Ook als je al wat ouder bent. Na je 50ste heb je namelijk nét wat minder energie nodig, omdat je bijvoorbeeld minder beweegt. Verbruik je minder energie? Pas hier dan je eetpatroon op aan, zodat je niet bijkomt. Probeer minder te snoepen of kleinere porties te eten. Combineer dit met lekker bewegen, door bijvoorbeeld te wandelen of fietsen, en je bent helemaal in balans! Meer weten? Kijk op Voedingscentrum.nl/50plusserseten.

Wist je dat?



  • Fruit voor het grootste deel uit water bestaat?

  • De geur van een sinaasappel ervoor zorgt dat je vrolijk en opgewekt wordt?

  • Bananen hun kromme vorm aannemen omdat ze richting het licht groeien?

  • De meeste gezonde stoffen bij een appel in de schil zitten?

  • Aardbei eigenlijk een groente is (tuinbouwkundig gezien)

  • Het eten van tomaten je huid voor 30% minder gevoelig maakt voor het verbranden in de zon?

  • Sla een kalmerende en slaapverwekkende werking heeft?

  • Je dagelijks 300 gram groenten en 2 à 3 stukken fruit dient te eten om te voldoen aan een evenwichtig voedingspatroon?